31 januari 2008

FON

Philip en Kris hebben mij nieuwsgierig gemaakt naar FON.

Ik heb een Linksys router, en ik zocht al lang een excuus om een andere firmware te proberen.

Stap 1: De FON Firmware

Zo gezegd, zo gedaan. De FON software downloaden en de router flashen...

Hoera! Het werkt. Firmware neemt zelfs een paar oude settings over.

Router registreren op FON. OK.

Laten we nu eens kijken wat die firmware allemaal kan. Niet veel. Zelfs geen tweede SSID.

Stap 2: DD-WRT

Gelukkig is er DD-WRT, met een handige FON HOWTO. Downloaden, flash... Geen connectie. Router resetten. OK. Inloggen met default paswoord.

Howto volgen. Allemaal vrij duidelijk. OK.

Router key? Heb ik die nodig? Voor alle zekerheid invullen in chilli.conf. Maar waar vind ik die? (Op de router? Nee, die heb ik geflashed. Ah, in de Firefox history.)

Laptop nemen, en zien of het werkt. Nee. HOWTO nog eens lezen... Alles OK, alleen nog rebooten.

De twee netwerken (intern, met encryptie en FON, zonder encryptie) werken nu.

Inloggen op FON. Werkt niet: ik kan direct naar het internet. Nog eens goed de documentatie lezen. IP adres aangepast. Nu werkt het wel.

Probleempjes

  • Router is niet echt stabiel. Als er veel connecties open zijn, crasht of reboot hij. Remedie: firewall afgezet en timeouts aangepast. Nog even afwachten of het definitief opgelost is.
  • Interne SSID verschijnt niet in de netwerk lijst. Staat nochtans gedefiniĆ«erd als zichtbaar. Dit is vooral lastig om Windows te configureren. (Laat maar zo.)

Conclusie


Het heeft toch nog wat tijd gekost om alle (zelf gezochte) problemen op te lossen. Maar uiteindelijk werkt het.

Geen opmerkingen: