11 april 2010

Deze post staat al een maand op mijn laptop, maar die is al die tijd offline geweest...

Een overzicht van BCA2010, met links

Alain Geenrits:
Presentation skills is about more than skills.

Een presentatie geven gaat niet over flashy Powerpoint technieken, maar over het brengen van een verhaal.

Onthouden: presenteer alsof je zelf in de zaal zit.

Bart Van Loon: Cultural learnings of Pakistan for Make Benefit Glorious Nation of Belgium.

Korte overzicht van de Pakistaanse cultuur.

Karl Gilis: Neen leren zeggen tegen klanten.

Meer verdienen door minder (maar betere) klanten.

Benny K: Wat is een hackerspace?

In 't oog houden als ik ooit tijd heb: In Gent.

Frederik Denkens: Nieuwe werkvormen en coworking.

Wat is coworking en waarom zou je het doen?

Wout Mertens: LA - NoSQL -P.

Introductie tot CouchDB. (Quote: "Waarom CouchDB gebruiken? Omdat het cool is.")

Wesley Cabus: Frameworking.

Een eigen framework opzetten, hoe begin je er aan? En waarom zou je het doen? (Al vond ik het antwoord op die laatste vraag nogal mager.)

Mathias Baert: The "Mine" project.

http://themineproject.org (Quote: "If you want to be social, go somewhere else")

Sociale netwerken, blogs, twitter... zijn allemaal "broadcast". Alles is zichtbaar voor iedereen. "Mine" gaat er van uit dat jouw data van jou is, en dat je zelf moet kunnen beslissen wat je naar wie doorstuurt. Al je vrienden krijgen een eigen feed en je beslist zelf (via tags) wat er op elke feed te zien is.

Hoe krijg je toegang tot zo'n feed? Als de eigenaar je zelf de URL geeft.

Bart Vermijlen: Piere Bourdieu, facebook en twitter

Onthouden:
  • Sociaal kapitaal: het aantal connecties dat je hebt
  • Symbolisch kapitaal: dingen die je deelt met je connecties
  • Symbolisch kapitaal^2: retweets, "vind ik leuk" op facebook... Je symbolisch kapitaal (en dat van de oorspronkelijke poster) verhogen door dingen door te sturen

Wolf: Compass/Sass

Hoe schrijf je cross-browser CSS op een eenvoudige manier.

Bart De Waele: 7 brute waarheden over sociale media.

Kort: sociale media zijn niet de magische oplossing voor je problemen. Ze effectief gebruiken kost veel tijd.

Pascal Van Hecke: Behavioural advertising and privacy.

Een aantal "nieuwe" manieren om weer wat meer van je privacy kwijt te raken.

Geen opmerkingen: