09 oktober 2007

OLPC


Eergisteren zag mijn jongste dochter (bijna 4 jaar oud) deze foto's. Haar eerste reactie was: cool. Ik wil er zo een! Haar tweede reactie was: huilen omdat ze er geen kreeg.

De OLPC ontwerpers hebben goed werk geleverd. Ze wilden een laptop voor kinderen en aan de reactie van mijn dochter te zien, willen die kinderen hem ook. Jammer voor haar is hij niet te koop. (Het Give 1 Get 1 programma is alleen beschikbaar in de VS.) Verder is ze net iets te jong om er mee te kunnen werken.

Telkens als het gaat over computers in het onderwijs, kom je initiatieven tegen die niet verder gaan dan "zet de computers in de klas en het onderwijs zal vanzelf verbeteren". Uiteindelijk staan er dan een hoop "grote-mensen PC's" met wat educatieve software op. Wat er dan met die computers gebeurt, daar hoor je niet veel meer van.

De OLPC neemt een totaal andere aanpak. Maak de computer op maat van de kinderen. Maak software op maat van de kinderen. Volgens mij heeft die aanpak de meeste kans op slagen.

Alleen jammer dat ik mijn dochter er geen kan hebben.

Geen opmerkingen: